Okunniga konkurrenter

För några dagar sedan kom en kvinna in i våran butik och hade lite frågor angående en GPS som hon hade fått i julklapp, fast köpt hos en av våra konkurrentar (vill inte nämna namn, men de verkar helt okunniga) i stan.
Självklart hjälpte vi till, som alltid.
Hon hade provat GPS:en men kartan var gammal i den och den var av märket Tomtom, enklare modell.

Kund:
-"Jag har fått denna i julklapp, fast den är inte köpt här. Tänkte höra med er hur era GPS:er är. Ligger den nyaste kartan i dem?"
Jag:
-"Det kan vi inte vara säkra på pga att de kan ha legat på ett lager länge innan den kom till oss i butik, men Tomtom har kartgaranti, inom 30 dagar."
Kund:
-"Inte enlig konkurrenten, för skulle jag ha en ny karta till den så kostar det mig 800kr ca (kommer ej ihåg summan exakt)."
Jag:
-"Nej Tomtom har alltid kartgaranti så man ska få den senaste kartan i den, men sen kan den kartan vara ett halvår gammal, tror de gör nya kartor en gång eller två gånger per år. Det ska alla veta som säljer Tomtom"

Erbjöd mig att till och med ringa till Tomtom och fråga dem för att vara 110% säker, men kunden sa att hon skulle gå tillbaka till konkurrenten för en andra eller tredje gång och prata med dem.

Sen kom hon in idag och berättade att hon hade gått tillbaka med GPS:en till dem och sagt det vi hade sagt, men de visste ingenting om det och ringde inte ens och kollade upp det.
Utan trodde kunden stod och ljög i princip.
Och till slut fick hon pengarna tillbaka pga att de inte orkade med henne längre.

Hur dålig service och kunskap är inte det?
Har inte koll på fakta om saker som de har i sortimentet, och visst man kan inte ha koll på allt men då tar man reda på det.
Så gör vi/jag iaf.
Så slutade med att hon köpte en hos oss, vi skrev ut en pdf på hur man skulle gå till väga för att få den nyaste kartan och sa:
-"Funkar det inte så ring supporten så hjälper de dig eller kom tillbaka så hjälper vi dig, eller får pengarna tillbaka"
Och kunden gick hem nöjd.

För fan, läs på.
Inte konstitg att folk kommer till oss när konkurrenterna är så okunniga & ointresserade av att få en nöjd kund.
Det är A & O i denna branschen.
Inte första gången man har hört att konkurrenterna i stan är otrevliga, inte serviceinriktade eller kunniga.
Sorgligt, sorgligt men bra för oss.




Tomtom

Den där jävla dammsugaren

Blir galen på folk.

Kom in en kvinna som hade fått en dammsugare i julklapp och den var i färgen mörkgrå, men ville byta den.
Hon ville ha den ljusare, i silver eller liknande.
Kollade runt men fanns inte i silver och berättade det för kunden, men kunden har 100% säker på att hon hade sett den i den färgen. (har kanske funnits i tidigare modell)
Och sen påstår hon att en annan butik i samma kedja har sagt att den kommet att komma i silver och att den ska komma in v.52.
Kollar om detta stämmer och det gör det inte, men säger till kunden att jag kan kolla med tillverkaren på måndag.
Tar kundens nr och ber att få ringa henne när jag har kollat klart allt.
Så fick hon presentkort istället så länge.
Och då ville hon ha svart eller silver, hade hon ändrat sig till.
Drar iväg ett mail till order och frågar dem.

Det går en vecka, och då låg jag sjuk så hann inte kolla upp detta.
Och kunden kommer in och är irriterad över att ingen har hört av sig.
Det kan jag förstå.
Så säger en kollega att jag har fått svar på mailet och läser upp det:
De säger att det finns svart & vit i special edition utgåva och att vi kan få tag i dem, men måste beställa i 2-pack.
Kunden säger då att en i våran butik har påstått att den nya modellen ska komma i silver.
Då har hon helt plötslig ändrat sig att det var VI som hade sagt det, inte en annan butik.
Jag ber att få återkomma till henne senare under dagen med pris och leverans.

Ringer tillverkaren och får pris och de ligger ca 600kr dyrare.
Skickar sms om detta och en vecka senare kommer hon in igen.
Då har hon legat sjuk och ber om ursäkt för dröjesmålet.

Och gissa vad hon bestämmer sig för?
Jo, en MÖRKGRÅ som hon hade från början.
Och hon minns inte att det var den hon hade från början.
-"Men denna var ju helt okej, den får funka"
Kvinnan var inte gammal eller så, runt 35 år kanske.
Senil redan då?
Herregud, allt detta krångel och tid för inget.
Jävla idiot, blir så less på folk.
Jag har bättre saker för mig än slösa tid.
Suck



Underlig dag

Hmm vart ska man börja.

Kom till jobbet och var på gott humör men lämnade jobbet lite grinigare.
Var en hel del skumma saker som hände.

Kom in en herre och frågade:
-"Har ni klockor här?"
Hmm, tänkte jag menar han väckarklockor och frågade.
-"Nej klockor", och så pekade han på armen.
Och mitt svar som för mig var helt självklart:
-"Nej, det har inte vi haft sen jag började här, urmakaren lär ju ha det"
Och så gick han vidare.

Allvarligt, tror folk att en teknikaffär har klockor, vanliga klockor?

Sen berättade en kollega om en kund som ringde.
Kunden hade köpt en ny datorn hos oss för några dagar sedan och ville ha råd eller något.
Vette fan vad hon ville dock.

Samtalet gick så här ungefär.
Kund: Hej, jag köpte en dator hos er för några dagar sedan.
Kollagegan: Ja, har du problem eller några frågor?
Kund: Nej, men vad gör jag med den andra datorn?
Kollegan: Ja hur menar du? Vad är problemet?
Kund: Ja men vad gör jag med den andra datorn?
Kollagen: Ja du kan ju ha båda två om du vill.
Kund: Men försvinner inte allt då?
Kollegan blir fundersam och undrar hur hon tänker.
Kollegan: Hur menar du? Vad försvinner?
Kund: Ja men du vet allt försvinner ju då
Kollegan fatta ju ingenting av vad hon snackade om men försökte luska ut det.
Sen kom de fram till att hon menade ADSL:et.
Kollegan: Om du kör med sladd idag så är det bara att stoppa in den i den nya datorn så ska det fungera.
Och vill du ha internet på den gamla är det bara att stoppa tillbaka sladden där.
Kunden: Men försvinner inte allt då?
Kollegan: Nej det gör det inte.
Sen började de prata på hur man ska få över bilder osv från ena datorn till den andra.
Kollegan: Bara att lägga på USB- minne eller på en extern hårddisk

Sen pratade de på och kom fram till att hennes bror skulle ha den gamla datorn.
Kollegan: Då är det bara att rensa datorn efter du har tagit allt du vill ha kvar från den andra datorn.
Kunden: Vadå menar du?
Kollage: Ja bilder osv
Kunde: Ja men de har jag redan raderat.

Jag höll på att skratta ihjäl mig när jag fick höra detta.
Vet knappt vad internet är och tror att hela internet försvinner om man tar bort kabeln och sätter den i en annan dator, och att det sen inte går få internet på den gamla igen.
Och sen tjafsar om att få över bilder osv som sen visar sig vara raderade.
Velig som fan.

Sen kommer en kund in 17.55 och vi stänger 18.00, sådana hatar vi.
Vi vill hem vi med och inte stanna 20 min extra pga den där jävla kunden.
Men fine, han skulle ha tv, sterio, blueray-spelare osv så man vart lite glad för att han skulle ha så mycket.
Tydligen har denna kunden varit inne och snackat med alla i butiken och försök prutat som fan med alla.
Och så säger han, kan du göra något på detta priset på dvd, för jag har sett den billigare på nätet.
Visst, är glad att han handlar här hos oss.
Så han fick ca 300kr i rabatt på den.
Sen vill han ha mer rabatt, så ger han 300kr på tv med.
Sen ser jag han ha en kupong som han får mer rabatt på, men fortsätter att pruta.
Då säger jag att jag inte gör mer pga den där kupongen.
Eftersom den ger ca 800-900kr i rabatt.
Så sammanlagt har han nog fått runt 1500kr i rabatt, rätt mycket.
Men sen sket sig allt iaf, för det gick inte igenom i kassan.
Så fick lägga handpenning istället.
Så var måttligt glad över att få stanna 20 min extra pga han, och sen vart det inget köp.

Så rätt underlig dag.

EDIT: Kortköpet gick inte igenom, till kommentaren

Kommentar nr: 2

Fick en kommentar nyss:

"Intressant o kula kommentarer om folks inkompetens. Min erfarehet ær dock att man træffar på en del 18åriga fjunisar sob jobbar som sæljare på stora el-kjedjor helt utan elektronik/datakunskap. De førstår det som står på specsen till produkten o hur dom ska pracka på oskyldiga kunder en helt onødig førsækring... Men inte mer ;) it goes both ways"

Självklart finns det sådana försäljare.
En nykomling inom denna branschen, iaf inom mitt företag får ingen utbildning utan lär sig av specifikationer, av kollegor, av erfareheter den får av jobbet eller tidigare erfarenheter.

Om man inte är nöjd med sina svar av en säljre, be om att få prata med chefen eller någon mer erfaren säljare.
Men sällan kunder märker om man är ny eller inte.
Pga att de själv är så inkompitenta.
Tyvärr är det så.
Kan säga att 1 av 50 är jättrebra påläst om produkten de ska köpa och kanske 10/50 har läst på lite.
Men många förlitar sig på en försäljare
Det är det dumaste man kan göra, generellt som jag skrev i ett tidigare inlägg "Kommentar".
Kunden har en förpliktelse att veta en del basfakta och gärna lite där till, för att få en bra produkt som de själva vill ha.
Kan inte bara förlita sig på en försäljares predikan.
Det måste man ju förstå själv.

Positivt?

Hej!

Läste precis ett kommentar av Anders, från inlägget "Svenskar dåliga på att pruta"
Förstår dig, man har massa skräckhistorier man vill berätta, men sällan vågar.
Denna blogg är väldigt vågad och kanske riskerar jag mitt jobb om de kommer på mig.
Men någonstans måste jag få ur mig allt.
Visst kan prat med kollegor om allt, men det räcker inte.
Måste få ut det till "Vanlig folk", så det förstår vilken press vi har på oss och vad vi står ut med.

Nu det senaste, mot eran förvåning, har jag inget att klaga på.
Förutom att folk fortsätter att pruta i dess dåliga tider.
Vi kommer höja priset upp till 20-25% på vissa varor pga krisen i världen, lågkonjuktur, pga valutahandeln.
Och vi kommer inte kunna skicka med minneskort, väskor & scartkablar pga av det.
Leverantörer tillverkar saker i andra länder som man sen köper och detta förändrar priset.
Och tyvärr tror inte jag att "folk" kommer att förstå detta.
Synd att säga, men världen i övrigt förändras i dessa tider och som en kund sa idag.
"Det borde vara åt andra hållet"
Håller med till en viss del.
Lägenheter/fastigheter sjunker priserna på, men som sagt var förändras valutahandeln så förändras priserna med tyvärr för konsumenten, iaf i teknikbranschen.
Tråkigt tycker jag, men så är det just nu och det måste man accepter tyvärr.

Var en kunde idag som kom in och frågade:
"Ärligt, ska man vänta på LED-tekniken eller ska man köpa idag"
Vad ska man säga.
Vill du ha bätte bild, visst vänta, men vill du ha ett bra pris på en bra tv idag, köp nu.
Eftersom mellan-dags- rean (iaf hos oss) ligger kvar några dagar till.
LED- tekniken kostar skjortan idag.
Ta tex Philips 42PFL9803 kostar runt 28000 kr med LED- teknik just nu
Eisa vinnar, för de som vet vad det betyder, och ni som inte vet kolla upp det FFS.
Det är pga att den har jättebra svärta, bra kontrast osv.
Läs bara recentioner på pricerunner, en av många:

"Vi har samlat och analyserat 10 experttester och 9 användarrecensioner från internationella webbplatser och tidskrifter. Experter ger denna produkt betyget 83/100 och användare 92/100. Genomsnittligt testdatum är 2008-10-26. Vi har jämfört dessa tester med 158797 tester från andra TV. alaScore™ för denna produkt är 95/100 = Utmärkt. Senast uppdaterad: 2009-01-23."

Eller

"Philips toppmodell kan på flera sätt sägas kombinera det bästa från plasma och LCD i en och samma skärm. Den avancerade LED-bakgrundsbelysningen ger en suverän svärta som övergår allt vi sett hittills, samtidigt som den bevarar ljusstyrkan. Det ger en kontrast med en enorm spännvidd och en bild som formligen sjuder av liv."

Välj själv, det är en kanon tv, men LED- teknikens problem idag livslängden, vilket de försöker föbättra.
Vilket de kommer att göra med tiden, men frågan är hur lång tid kommer det att ta?
Det är bara att vänta och se.

Men som jag sa tidigare, har inte mycket att klaga på just nu.
Har fått många komplimanger, vilket är sällsynt i denna branschen.
Har fått 16 kr i dricks de senaste 2 veckorna, vilket är mycket, iaf enligt mig.
Har inte fått så mycket i "dricks" tidigare, kanske 20 kr på 1,5 år.
Fått 2 komplimanger om att jag är ärlig när det gäller produkterna plus några andra om inte är relevanta här.
Ta tex en kund som jag sålde en tv till:

Han skulle ha en tv och sett den i ett reklamblad.
Självklart var det en första-side-produkt och de som jobbar i branschen vet att det är skitprodukter OFTAST, inte alltid men oftast.
Sa till kunden att denna tv är inge bra, du får mycket mer om du lägger till en 1000-lapp.
Med andra ord:
2 scart konatker, vs 1 st.
Bättre bild, svärta & kontrast m.m
Och du kommer bli mycket nöjdare
Vilket han blev med.

Sen kom denna kunden in idag och sa:

Du var så ärlig sist, du sålde mig en tv och nu kommer jag in med en kompis som vill köpa dator pga att du var så ärlig sist.
Annars hade de kanske köpt en via internet som var mycket billigare än hos oss, men han fick bra/ärlig infon hos oss/mig sist så han ville rekommendera oss.
Vilker är jätteviktigt i en liten stad som våran.

Han kompis köpte en dator av oss och han gjorde min dag.
Vet att denna bloggen är för att klaga mest, men ibland kommer det guldkorn som man bara måsta skriva om.
Dessa personer gör ens dag.
Spelar ingen roll om man får 1 kr i dricks eller 30 kr, bara den uppskatteningen att man får något för det där lilla extra som man gör för dem, som de sällan förstår, gör så mycket.
Och en såda kommentar som:

"Vad du är ärlig och rak"
"Jag litar på vad du säger"
"Du är så trevlig och snäll, sällan man stöter på sådan säljare"
Osv...
Gör så mycket, det gör ens dag, men sällan "folk" förstår det.

Ha en bra kväll alla läsare och uppskattar alla kommentarera jag får.
Om ni vill att jag tar upp något ämne så kommentera bara.
Bjuder på stavfel osv, har tagit mig något glas efter jobbet.
Som sagt var ha det bra hej.

Svenska dåliga på att pruta?

Folk säger att det inte ligger i en svensk natur att pruta.
Att vi har svårt för det & att det känns oförskämt att göra det.
Utomlands är det mer okej men i Sverige är det inte det.
Personligen har jag aldrig prutat på mjölk-litern på Konsum eller vindrutetorkarna på Biltema.
Förutom när det kommer till elektronik & teknik då jävlar ska det prutas.
Allt från att man ska skicka med minneskort till kameran de köper eller en ny scart sladd till den nya tv.
Antingen ska man skicka med saker eller sänka priset.
Och det är allt från 100kr till 1500kr på en tv.
Folk måste fatta att vi tjänar inte mycket pengar på en tv tex.
Bara för att en vara kostar 10 000kr så tjänar inte vi 10 000 kr på varan, utan kanske 1500kr och då är det riktigt bra.
Normalt ligger det på allt från 800kr till 0kr om det är en rea eller kampanjprodukt.
Visst till trevlig kunder gör man det mer än gärna men man blir inte speciellt sugen på att skicka med något eller sätta ner priset till någon som säger:

"Det där skickar du med"
"Det där SKA jag ha med i köpet"
"Jag köper den om jag får det till det där priset"

osv

Där emot är kunden trevlig och ber snällt eller inte ber alls om det och köper mycket saker, eller tillbehör till sin produkt så ger man mer än gärna lite rabatt, iaf jag.

Det värsta jag har varit med om hittills är en gubbe som prutade på att paket AA batterier som kostade ca 39 kr.
Och visst jag gav han 10 kr rabatt, men snäll du.
Har du inte råd med 10 kr, då ska du fan inte heller köpa något.
Det var det mest snålaste & sniknaste jag har varit med om.
Fick nästan hålla mig för skratt.

Folk är inte kloka

Folk prutar som galningar i teknikbutiker, det är ett faktum

Garanti & Reklamationsrätt

Tänkte ta ett inlägg om garanti & reklamtionsrätten eftersom folk uppenbarligen inte kan ett skit om detta.
Detta är ett par exempel på vad kunder tror att den innebär:

1. Garanti täcker saker som man själv har gjort så som: Vattenskada, krossad display eller tappat tv:en i golvet
FEL
Garantin täcker funktionsfel/fabrikasfel. Fel som du inte själv kan rå för och som har funnits där från början.

2. Garantin är 2 år
FEL

Enligt lag har du bara 6 månaders garanti, men teknikbransch & förmodligen andra branscher med har kommit överens om att det är 1 år.
Om du nu inte erbjuds en förlängs garanti och betalar för den.
Sen finns det vissa märken som har längre garanti så som Grundig har 2 år och Koss har livstidsgaranti på sina hörlurar.

3. Om varan går sönder under garantitiden får man en ny vara på en gång
FEL
Tillverkaren har 2-3 gånger på sig att försöka reparera produkten och lyckas de inte så kan man reklamera och kanske få en ny produkt.

4. Garanti är samma sak som en försäkring
FEL
På en garanti har du ingen självrisk & inget avskrivningsvärde som du har på en försäkring.
Och på en garanti är det försäljaren eller en serviceverkstad som ska bevisa att det är DU som har gjort något fel med produkten, inte tvärtom.

Kunden har rätt att komma in i en butik och klaga på en produkt och få ut sina rättigheter tycker jag, men folk är så okunniga.
Ska man gå in i en affär och klaga på en produkt, kolla upp fakta först och stå inte och påstå att det är 2 års garanti, för det är det inte.
Och spela för fan inte förvånad om du inte får en ny mobil när du har badat med den.
KOLLA UPP FAKTA, innan ni ger er på oss säljare.
Vi kan detta pga våra jobb.
Vi måste kunna detta för att få sälja produkterna.
En hel del är till och med utbildade garanti/försäkrings försäljare.

Sen reklamtionsrätten har man i 3 år, men folk blandar ihop den med garantin.
På en garanti som jag nämde tidigare så ska verkstaden eller försäljaren påvisa att det har varit yttre åverkan på produkten som det så fint heter.
Om man ska reklamera en produkt ska kunden påvisa att felet har funnits där enda sedan köpet.
Vilket kan vara förbannat svårt.

Folk tror de kan mycket om sina rättigheter i handeln, men det kan de inte.
Snälla rara läs på lite innan ni går till angrepp mot oss.

Sen ett tips:
Går varan sönder inom en vecka så kom in med produkten för då får man en ny.
Gäller inte alla tillverkare, en del har ingen DOA tid, en del har 14 dagar & en del har 1 månad.
Kommer ni i 8 dagar senare så måste den på lagning.
Är den dålig från början & ni kommer in INNAN 7 dagar är det en DOA.
DOA= Dead On Arrival
På svenska= Död vid leverans
Sonyericsson har 7 dagar bland annat.
Rätt sur jag vet men så är det.
Så kom in på en gång, så slipper vi er när ni är sura som fan för att den måste in på service efter så kort tid.

Tack för mig

Så här är det

Hej!

Denna bloggen kanske låter väldigt aggressiv och hård mot kunder, men folk är idioter.
Inte alla, långt i från men väldigt många.
Folk är inte intresserade av teknik.
De vill bara ha saker som ska fungera på en gång utan att de ens behöver kunna ett skit.
Men så fungerar inte dagens teknik.
DU måste ha lite intresse för att förstå dig på alla finnesser en mobil, kamera eller mp3-spelare har som exempel.

Ta detta som exempel:
Sålde en trådlös hemtelefon till en äldre herre och det kan jag förstå att han inte förstår så mycket mer än hur man svarar och ringer.
Men han hade med sig sin son som var i ca 50 års ålder, men som dock verkar lite efterbliven elle liknande.
Efter ca 1 vecka kom de tillbaka med den och påstod att den inte fungerade.
Jag pluggade in telefonen och den fungerade alldeles utmärkt.
Då hade de stängt av telefonen på avstägningknappen.
Okej det kan hända vem som helst tänkte jag.

Sen kom de tillbaka efter 1 månad och då ville de att jag skulle lägga in ca 20 nummer i telefonboken.
Det är inte mitt jobb, det ska kunder själva lista ut hur man göra via en INSTRUKTIONSBOK men gjorde det åt dem.
Måste bara tillägga:
Instruktionsböcker är till för att läsas om man inte klarar av saker, eller så finns det support hos företaget som tillverkade produkten som kan hjälpa till, men det har tydligen kunder missat.

Sen kom de tillbaka idag igen, ca 3 månader efter köpet.
Och jag kände igen dem på en gång och försökte smita undan så jag slapp dem, men hann inte undan.
Vet att man inte ska göra så men ibland blir man bara så trött på vissa kunder.

Problemet idag var att det hade kommit upp en 1:a i fönstret, men när de kom till butiken stod det bara "basenhet" eftersom den sökte efter den konstant.
Då hade gubben bara kommit åt siffran 1 på luren.
Men snälla lilla du, tryck på lägga på knappen så försvinner den.
Men eftersom de redan var i butiken så hade de med sig mer nr som de ville ha inlagda i telefonboken (av en slump eller hur?)




Sen hade jag en kund som skulle ha en mini-pc.
Tjejen var i 16-17 år gammal och hon hade med sig sin pojkvän och pappa.
Pappan skulle betala och killen skulle se till så hon fick en bra dator.
Då visar jag 3 minipc:erna vi hade inne just då och hon fastnade för 2 av dem.
Då förklarar jag skillnaderna mellan dem.

Dator 1:
Har mer i minne (2Gb)då det ligger Vista i den men har mindre hårddisk.
Och den har ett "skal" som känns som om det har mer kvalitet i det.
Plus att det var en Hp-dator

Dator 2:
Har mindre i minne (1Gb) pga att den har XP i sig men mer i hårddisk.
Och detta var en LG dator

Och när jag nämer att den ena har mer i hårddisk ser denna tjejen helt förvirrad ut och vänder sig sakta mot sin kille och viskar
"Vad är en hårddisk"
Hon fick svaret på ett bra sätt från sin kille som insåg hur dumt detta lät:
"Det är där vi har filmer & musik"
Och då gick det upp ett ljus för henne.

Jag fick allvarligt försöka att hålla mig för skratt.
Och jag vet att folk kan lite om datorer, vad minne är, processor & grafikkort osv
Det begär jag inte av folk att de ska kunna, men en hårddisk vet ALLA vad det är.
Till & med äldre damer och herrar vet vad det är, iaf av mina erfarenheter.

Ja det finns folk till allt

Kommentar

Hej!

Fick en kommentar på inlägget: Support?

"Tycker du verkar den största idioten om du som säljare tycker man är dum i huvudet för man inte kan allt inom den tekniska världen eller vet vad en scart kontakt är. Hoppas dem kommer på dig så du får sparken, hade inte viljat haft en anställd som dig när du har den inställningen."

Jag som säljare är ALLTID trevlig ut mot kund, men detta är mina innersta tankar om kunder.
Finns massa kunder som är kunniga och trevliga men denna bloggen handlar om dessa idioter som man stöter på ibland, eller rättare sagt rätt ofta.
Tycker inte att man som kund ska kunna allt för då skulle man lika gärna kunna köpa allt på internet där man inte direkt får hjälp av en person som man får i en butik.
Men snälla lilla du, en scart sladd borde alla veta vad det är.
Har funnit ända sedan videon kom eller till och med längre tillbaka och det var ett tag sedan den kom.
Däremot om folk inte vet vad en HDMI kontakt är, är det mer förståligt.
Pga att det är en så pass ny kontakt.

Och ska man köpa en nya tv, kamera eller mobil borde man som kund ha kollat upp lite om det innan.
För det dumaste du kan göra som kund är att gå in i en butik och BARA lyssna på en säljare.
Personen är en säljare och vill sälja det han/hon tjänar mest på.
Kanske inte alltid det bästa.
Så är det iaf i större städer, mindre sådant är det i på mindre orter eller städer.
Pga att där känner alla varandra och där måste man vara mer ärlig eftersom man komma stöta på kunden någon annanstans eller är en stamkund.

Som sagt var tro inte att jag hatar alla kunder och är otrevlig på något sätt emot mina kunder.
Har helt underbara kunder också men denna bloggen handlar om att jag ska få ventilera mig.
För det finns verkligen idioter där ute....

EDIT: Kan tillägga att denna bloggen ska väcka känslor, kommer vara rak & ärlig och t.o.m kanske väcka disskusioner.

Vadå tappa den?

Idag kom det in en äldre dam, kan ha varit i 50 års åldern och uppåt som hade en trasig "All-in-one" skrivare.
Hon hämtade den i bilen och sen tog jag emot den och så säger hon:
"Tappa den inte nu bara"
"Orkar du verkligen den där"

Mitt svar var:
-Jag bär mycket tyngre saker dagligen så det är ingen fara.
Och det gick bra.
Kom till kassan, knappade in allt som var fel på den osv.
Och så kan vi inte hitta serienr, så vi struntade i det.
Och då får man kommentaren:
"Bara jag går tillbaka min skrivare och ingen annans"

Klart som fan du får din skrivare tillbaka och ingen annans.

Sen lyfter jag den igen och så säger hon tappa den inte bara.
Var ingen fara denna gången heller.

Sen säger jag att det kommer att ta ca 2 veckor innan den är tillbaka.
Och att jag personligen ska packa ner den i morgon och skicka den på posten, efter posten hade gått för dagen.
Då klämmer kärringen ur sig:
"Men packa in den ordenligt så den inte går sönder"
Hmm, nej jag ska nog bara lägga den i en låda utan emballage och sen hoppa på den tänkte jag.
Vad tror hon?
Klart vi packar dem bra, annars får vi ju stå för en ny skrivare åt henne och det blir dyrare än att laga den på garanti.
Sen åter igen när jag ska bära ner den till servicehyllan så säger hon åter igen:
"Var försiktig, tappa den inte"

Men snälla lilla du
Det har du sagt nu femtioelva gånger.
Jag är inte dum, jag kan bära en skrivare, så svårt är det inte.
Blir galen på folk...

Support igen

Hej!

Kom på att jag hade mer att ge när det gäller support delen.
Folk är så dumma i huvudet.
Istället för att ringa kundsupporten tex till samsung eller sagem, så kommer de ner med tv eller digialboxen och åker flera mil bara för att det var vi som sålde produkten till dem.
Istället för att snacka med kundsupporten i kanske 5 min så är problemet löst.
De är ju experter på sina varor.

Så här resonerar folk om de får problem.
Kommer först till butiken där de köpte den, och om vi inte kan lösa det ska VI ringa supporten inte dem.

Men för fan hur svårt kan det vara att lyfta luren till supporten och få ett svar på problemet, och kan inte de hjälpa dem så fine kom till oss då. Det är en självklarhet.
Men snälla börja inte med oss.
Vi kan mycket, men inte allt och kundsupporten är till för att hjälpa er.
Men folk är så lata att de inte orkar lyfta luren och slå ett nummer.

Det kommer även in folk som tror att VI kan ringa upp tex Telia eller Tele2 och säga upp deras abbonemang.
Det kan vi inte, det är enbart den personen som har täcknat det som kan säga upp det.

Även detta att folk kommer in och tror att vi kan häva en bindningtid på 24 månader när de har haft sönder sin mobil.
NEJ DET KAN VI INTE.
Du har bundit upp dig på 24 mån även fast du har tappat den i marken, och du måste betala, pga att du fick en mobil billigare vid köpet.
Du betalar av mobilen på de månaderna, hos alla operatörer förutom hos 3.

Och kom inte till oss och säg att vi säljer skit saker, ring till företagets support och klaga i sådana fall.
Det är inte vi som har tillverkat produkterna för fan.
Bli inte arga på oss.
Vet vi om att en vara är dålig, eller många kommer tillbaka så säger vi det till kunden eller tar bort produkten ur sortimentet om vi kan det.
Vi är en liten butik och är måna om våra kunder, vi kan inte bete oss hur vi vill pga att vi är belägna i en mellan stor stad och det är inte mycket till konkurans i stan.
Därför försöker vi hjäla till så gott som det går, vi gör alldeles för mycket för våra kunder, men vi får inte ett skit tillbaka.
VI ska inte ringa supporten utan det är DU.


ÖB, biltema & Rusta?

Måste bara få berätta en liten rolig historia som hände mig för ca 1 vecka sedan.

Det kom in en asiatisk tjej skulle köpa en digitalkamera och vi hittade en som hon fastnade för.
Vi hade gjort att paket pris på den så hon fick med alla nödvändiga tillbehör så som:
* Kamera
* Minneskort
* Väska
* 3 års garanti (istället för 1 år)

Sen bad hon mig prata med någon i telefonen, antaglien hennes pojkvän eller liknande.

Konversationen gick väl något i denna stilen:



Killen: Hon säger här att det är 3 års garanti på kameran, stämmer det?

Jag: Ja det stämmer vi har gjort ett paketpris och då ingår 3 års garanti.

Killen: Vad täcker den då?

Jag: Samma som första årets garanti fast i 3 år. Med andra ord fabrikatsfel, sådana saker som hon inte kan rå för. Den täcker inte om hon tappar den i marken eller så. Men om det blir pixelfel i displayen, att batteriet blir dåligt osv.

Killen: Ja men låt oss säga att om ett halv år eller 1 år om hon inte vill ha den. Får hon pengarna tillbaka då?

Jag: Nej, men om det är något fel på den så får hon gratis service på den under 3 år. Vi går ju efter svensk lag. Man kan inte köpa en sak och begära pengarna tillbaka bara för man har tröttnat på den eller så.

Killen: Jo det kan man visst. Det finns bara 4 bra företag kvar i detta landet. Och det är Rusta, Överskottsbolaget, biltema eller Lidhel. Där får man alltid pengarna tillbaka om det är fel på produkten. Och ni ska vara JÄVLIGT glad för att hon kommer tillbaka till er. För hon köpte en mobil hos er för ca 3 år sedan och den gick sönder och det gick inte på garanti.

Jag: Det beror ju på vad det var för fel på den. Var det något hon själv hade gjort så går det inte på garanti. Svårt för mig att veta eftersom jag inte vet vad det var för fel på den osv.

Killen: Ja men ni ska vara JÄVLIGT glada för att hon handlar hos er, det ska ni ha klart för er.

Sen avslutades samtalet.
Med andra ord fick jag en utskällning över en kamera som hon inte ens hade köpt än, ifall den skulle gå sönder.
Vad är det för fel på människor?
Och visst saker under 1000kr hos oss byter vi ut rakt av, pga det är inte värt att reparera. Iaf i 99% av alla fall.
Och finns det ens saker över 1000 kr på dessa ställena.
Men fine gå och köp en kamera på rusta då och se vilken fin & bra kvalitet du får på en kamera.
Låt mig skratta lite, hahahaha.
Allvarligt, blir så less på folk.

Support?

Hej!

Allmänt kul att bli sjuk precis när man har börjat en ny blogg, men nu känner jag mig lite bättre iaf så nu ska det bli ett till inlägg.

Ända sen jag började på mitt jobb har det blivit mer och mer tydligt att folk är idioter.
Har lärt mig att alltid ställa de ENKLASTE frågorna först.
Har massa exempel.
Ta tex en kund som ringde och frågade varför deras nya dvd inte fungerade.
Så ställer man alla invecklade frågor först, men sen frågar man har du satt en scartsladd mellan dvd & tv?
Öhhhh, va? Måste man ha en sladd mellan tv och dvd.
Men för fan pucko...

Eller kunder som kommer in och köpt sig en billig telefon för ca 400kr och undrar varför den inte fungarar.
Har haft ett par kunder som har satt i batteriet fel och på så sätt förstört mobilen.
Pga att de har förstört kontakten mellan batteriet och mobilen.
Och sen begär en ny?
Varför i helvete ska jag ge dig en ny mobil när det är DU som har förstört den.
Spelar ingen roll om du förstör den första dagen eller 3 månader senare.
Det är DU som är problemet inte produkten.

Eller detta med fuktskadade mobiler.
Folk tror verkligen att man kan stå och prata i regn med en mobil, och sen blir de chockade att den är fuktskadad.
Skulle du gå och bära en tv ute i regnet utan skydd?
Svaret är nog nej från de flesta.
Teknik som teknik.
Mobiltelefoner är ömtåliga.
Man ska inte prata i regn med dem, ha dem i badrummet om du duschar varmt pga vattenångan eller ha dem på diskbänken medans du diskar.
För det är så lätt att få fukt i dem.
Och så säger välsigt många:
-"Skickar jag in mobilen säger de väl att det är an fuktskada, det säger de jämnt"
Inte konstigt om du behandlar din mobil som du gör.
Blir så less på folk att de aldrig lär sig.

Mellandags rean

Vet inte vart jag ska börja men någonstans måste man ju börja.
Vi börjar med mellandags rean som nyligen var och håller på fortfarande.

Annandagen var helt hysterisk, gick inte ta sig fram i butiken, folk över allt.
Alla drog i en och ville ha hjälp, men man skyndade på så gott som det gick.

Överhörde min kollega stå och disskutera med en kund angående en tv som var nedsatt 1500kr och kunden säger följande:

Kunden: Jag behöver en scart sladd med, men den slänger du väl med?
Kollegan: Nej det kan jag tyvärr inte göra, tv är redan nedsatt 1500kr mer än så kan jag inte göra.
(Kunden höjer rösten och skäller ut kollegan)
Kunden:  Jag som trodde du ville sälja, då vill jag inte ha tv:en
Kollegan: Nej nej, det är du som bestämmer.

Och de disskuterade lite mer men sen till slut köpte kunden tv.
ALLVARLIGT !!!!

Vad är felet på människan.
Du har fått en tv 1500kr billigare och då är du så jävla snål att du inte kan lägga till en 100-lapp för en ny sladd?
Och varför börja gapa och skrika som ett litet barn när man är mellan 40-50 år gammal?
Och vadå sälja?
Om han skulle skickat med scarten så hade han ju inte sålt sladden utan gett bort den.

De inte kunder vet om är att på mellandags rean säljer vi massa varor för under inköpspriset och går minus på att sälja en vara, och då är det ju klart att vi inte kan skicka med en sladd.
Det är inte av snålhet utan att vi kan inte alltid skicka med saker.
Utan det ända vi kan göra för att inte gå så mycket back är att sälja tillbehör.
Så som scartsladdar, garantier/försäkringar, dvd-spelare, rengöring osv.

Klart man skickar med något extra då och då till kunder eller ger rabatt, men aldrig till sådana kunder.
Jag personligen ger mer än gärna en kund som är trevlig, som man har stått med ett bra tag och pratar med och som INTE ber om rabatt.
De får rabatt av mig.
HATAR kunder som säger:
-"Den där slänger du med för samma pris"
-"Den där SKA jag ha med på köpet"


Nej det ska du inte.
Ge mig en bra anledning varför jag ska skänka bort saker när jag är försäljare, inte någon jävla välgörenhetsorganisation.

Blir så förbannad.

Sen råkade jag ut för en idiot med.
Han kom in och hade sett en tvättmaskin i ett av våra reklamblad.
Kom in och frågade om vi hade den hemma.
Och jag svarade vänligt som alltid:
Jag: - Nej tyvärr vi har inte vitvaror i denna butiken, utan det är bara utvalda butiker.
(Vi är en ganska liten butik kan tilläggas, så vi får inte plats med vitvaror)
Kunden irriterat: -Så du kan inte beställa den åt mig då? Måste jag åka ända dit?
Jag: -Jo det kan jag göra men den är restnoterad tills mitten av januari. Så om du vill ha den snart så är det nog tyvärr ända möjligheten att åka till den butiken som har vitvaror. De lassar ut alla vitvaror till dess butiker pga att vi små butiker inte har vitvaror.
Kunden ännu mer irriterad: Men jag SKA ha tvättmaskinen. Så beställ den nu och samma pris ska jag ha då.
Jag: -Det vet jag inte om jag kan pga att då har bladet gått ut.
Kunden: Ja men har ni inte grejerna hemma när bladet är aktivt får ni skylla er själva.
Jag:  Ja men som det står längst ner på sidan att dessa sakerna BARA finns på dessa butikerna, inte hos oss. Men visst jag kan försöka ordna det.
Kunden: Bra
Sen gick kunden, och då har vi stått i ca 10 min och disskuterat om detta.

Dagen efter ringer jäveln och säger att han inte ska ha den.
Och då hade jag redan lagt beställningen.
Kul tänkte jag, nu komme vi stå här med 1 tvättmaskin som vi inte får sålt, eftersom vi aldrig har haft inne vitvaror.
Men som tur var hann vi avboka den innan den skickades iväg.
Och nu i fortsättningn ska vi ta handpenning på alla speciall beställningar.

Då hade man ödslat energi och tid på den idioten.

Välkomna

Första inlägget.
Vad ska man börja med.
Kan börja berätta lite om vad bloggen ska handla om och vem jag är.

Bloggen kommer att handla om mitt yrke som teknik-försäljare.
Kanske låter som tråkig läsning, men tro mig ni kommer få många skratt.
Varför tanken kom upp att göra en blogg var för någon vecka sedan, när mellandags rean började.
Då kommer alla snikna jävlar & idioter fram.
Har en hel del exempel sen som ni kommer att få läsa om.
Kände att nu hade jag fått nog, jag måste få utlopp för all min frustration och ilska mot inkompitenta jävlar som är så dryga emot oss försäljare.
För man får ta så mycket skit och ändå bara stå och le och inte säga något tillbaka.
Så denna bloggen kommer framför allt handla om idioter.

Sen vem är jag?
Jag har jobbat inom teknikbranchen i ca 1,5 år och hållit på med försäljning innan med, fast inom andra områden.
Trivs bra med jobbet, men slitit hårt på mig det senaste.
Bor i en mellan stor stad i mellan Sverige och jobbar på en av Sveriges största teknikföretag.
Vill gärna vara lite anonym då denna bloggen inte kommer att vara "snäll" så att säga.

Det får nog räcka för första inlägget, på återseende.

RSS 2.0