Okunniga konkurrenter

För några dagar sedan kom en kvinna in i våran butik och hade lite frågor angående en GPS som hon hade fått i julklapp, fast köpt hos en av våra konkurrentar (vill inte nämna namn, men de verkar helt okunniga) i stan.
Självklart hjälpte vi till, som alltid.
Hon hade provat GPS:en men kartan var gammal i den och den var av märket Tomtom, enklare modell.

Kund:
-"Jag har fått denna i julklapp, fast den är inte köpt här. Tänkte höra med er hur era GPS:er är. Ligger den nyaste kartan i dem?"
Jag:
-"Det kan vi inte vara säkra på pga att de kan ha legat på ett lager länge innan den kom till oss i butik, men Tomtom har kartgaranti, inom 30 dagar."
Kund:
-"Inte enlig konkurrenten, för skulle jag ha en ny karta till den så kostar det mig 800kr ca (kommer ej ihåg summan exakt)."
Jag:
-"Nej Tomtom har alltid kartgaranti så man ska få den senaste kartan i den, men sen kan den kartan vara ett halvår gammal, tror de gör nya kartor en gång eller två gånger per år. Det ska alla veta som säljer Tomtom"

Erbjöd mig att till och med ringa till Tomtom och fråga dem för att vara 110% säker, men kunden sa att hon skulle gå tillbaka till konkurrenten för en andra eller tredje gång och prata med dem.

Sen kom hon in idag och berättade att hon hade gått tillbaka med GPS:en till dem och sagt det vi hade sagt, men de visste ingenting om det och ringde inte ens och kollade upp det.
Utan trodde kunden stod och ljög i princip.
Och till slut fick hon pengarna tillbaka pga att de inte orkade med henne längre.

Hur dålig service och kunskap är inte det?
Har inte koll på fakta om saker som de har i sortimentet, och visst man kan inte ha koll på allt men då tar man reda på det.
Så gör vi/jag iaf.
Så slutade med att hon köpte en hos oss, vi skrev ut en pdf på hur man skulle gå till väga för att få den nyaste kartan och sa:
-"Funkar det inte så ring supporten så hjälper de dig eller kom tillbaka så hjälper vi dig, eller får pengarna tillbaka"
Och kunden gick hem nöjd.

För fan, läs på.
Inte konstitg att folk kommer till oss när konkurrenterna är så okunniga & ointresserade av att få en nöjd kund.
Det är A & O i denna branschen.
Inte första gången man har hört att konkurrenterna i stan är otrevliga, inte serviceinriktade eller kunniga.
Sorgligt, sorgligt men bra för oss.




Tomtom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0