Hemleverans

Hej!

Detta var jag inte med om men en kollega berättade detta för mig.

En kund hade kommit in och skulle köpa en tv men då fanns ingen i kartong.
Så vi beställde en till han som kom 2 dagar senare.
Tv:en kom in till oss och jag ringde kunden men inget svar.
Då ringer kunden upp senare på dagen och frågade om vi hade ringt och min kollega pratade med han.
Då ville han ha hem-leverans och det kunde vi fixa dagen där på.
Inga problem hittills.

Sen kom min kollega på att tv:en är inte betald än så han ringde upp kunden och frågade hur han skulle finansiera den.
Och kunden ville inte ta den på avbetalning utan betala kontant.
Kollegan sa det går alldeles utmärkt att betala med kontanter när han kom med tv:en.
Då bröt helvetet ut.
Kan tillägga med att kunden överlag var rätt dryg.

Då sa kunden att jag ska betala med kort.
Och min kollegas svar vart då:
-"Då får du komma ner och betala tv:en innan jag kör ut den till dig. Jag kan inte ta kort om jag inte är i butiken."
Kunden:
-"Tar du inte kort? Herregud då vill du inte göra affärer då? Vet andra i stan som tar kort"
Och sen lade kunden på.

Tror han allvarlig att vi åker omkring med "kortläsare" på oss, som är kopplade till luften?
Lägg av nu.
Vilken kedja har det?

Men sen ringde han upp igen och sa:
-"Ja jag får väl ta tv:en då"
Det hela slutade med att han kom in i butiken, köpte den med kort och körde hem den själv.
Han måste ha ringt konkurrenterna i stan och kollat med dem och sen insett att ingen tar kortbetalning vid hemleverans någon annanstans än i butik.
Klart man inte kan betala med kort hemifrån om ni förstår vad jag menar.
Skärpning nu

Förbannad

Nu håller jag på att explodera.

Stod bakom disken på jobbet och pratade med en kollega pga att butiken var tom, men sen kom en kund kom in.
Jag tittade åt hennes håll men verkade som hon vill titta lite först innan hon fick hjälp.
Senare så står hon och tittar åt vårat håll så jag avsluta mitt samtal med kollegan och går bort till henne och frågar:
"Vill du ha hjälp med något"
Och det ville hon och säger:
-"Jag vill ha en enkel digital kamera"
Och detta är den första frågan man får av en okunnig kund som inte kan ett skit om kameror.
Och jag svarar vänligt och gestikulerar så hon ser alla kameror:
-"Då kan du välja vilken som helt utav dessa"
Och då säger kärringen:
-"Då går jag någon annanstans" och vänder på klacken och gick.

Hann inte ens säga att alla kunde vara på automatiskt läge, eller fråga vilken prisklass, om hon ville ha en med lång zoom osv.
Utan hon bara gick och slängde iväg en spydig komentar: "Då får jag väl gå någon annanstans."

Va fan....
Så jävla tyket och oförskämt.
Vart rent ut sagt vansinig.
Har du inte fått kuk på länge kärring eller vad är det med dig?

Ahhhhhh.....

Folk tror verkligen att man kan bete sig hur fan de vill emot en försäljare.
Skärpning era idioter

Jävla kund

Detta inlägget kopplas till "Vadå tappa den?"

Idag kom kunden in och skulle hämta sin kära skrivare.
Den hade varit borta i 3 veckor och jag trodde att hon skulle bli glad att se den igen.
Och jag kom ihåg henne väldigt väl pga att hon hela tiden upprepade att jag inte skulle tappa den där jävla skrivaren.

Jag gick iväg och hämtade skrivaren och ställde den på disken.
Och då utbryter hon:

-"Men gud vad skitig den är"
Och självklart erbjöd jag mig att damma av den, vilket jag gjorde.
Men det dög inte utan hon tog trasan själv och började putsa.
Pianolack drar åt sig damm så jävla fort och blir dammigt snabbt kan man tillägga.

Sen kollar hon på den och säger:
-"Men gud vad repig den är, detta kan jag inte acceptera. Så här var den inte när jag skickade in den."
Och visst den var lite repig men hon hade haft den sen mars, men påstår att det inte var EN ENDA repa i den när den lämnades in och på våra papper stod det: "Ser okej ut".
Och "Ser helt okej ut" betyder enligt mig, eftersom det var jag som skrev in den, att det syns att den är använd men inga tappskador osv.

Sen påstår hon att inte är hennes skrivare.
-"Detta kan inte vara min skrivare, det ser inte alls ut som min med allt damm och alla repor. Det ser ut som den är jätteanvänd. Precis som om den kom direkt från ett företag som använt den."
Men för fan dammet är bort torkat och den blir dammig i våran lagerlokal om den står där i en vecka.
Och det blir inte repor på locket om den är använd.
Bara för att du skriver ut 20 sidor med papper påvekas inte locket av detta.
Men denna kvinnan kan inte släppa att det är lite repor i den och ber att få tala med chefen.

Så jag hämtar han och han spelar med och säger att vi får ringa verkstaden och ordna detta.
Och ännu en gång får vi höra.
-"Detta kan inte vara min skrivare"
-"Men fy va smutsig den var"
-"Så här repig var den inte när jag lämande in den, den var ju ny då"
Men för fan den var köpt för snart ett år sedan då är den inte NY.

Höll på att strypa denna kvinna.
Överdriver inte men hon upprepade sig själv någonstans mellan 7-10 gånger om att det inte var hennes, att den var dammig och att den var repig osv.
Höll på att bli tokig.

Till slut sa vi att ta med den och så ringer vi verkstaden så ska vi se vad vi kan ordna.
Jag ringde verkstaden och berättade hur det var och de gick med på att byta locket på den.
Jag ringde kunden som fortfarande var i stan och berättade att hon kunde komma in med den igen så vi kunde skicka iväg den igen för utbyte av lock kostnadsfritt, men då är den borta 2 veckor till.
Då får man suck och stön från henne att då får jag vara utan den ännu mer, fast hon tidigare har påstått att den är ny och att den knappt är använd.
VA FAN BITCHAR DU OM KÄRRING.

Så hon kom in igen, lämnade den och sen fick man höra hela ramsan igen:
-"Detta kan inte vara min skrivare"
-"Men fy va smutsig den var"
-"Så här repig var den inte när jag lämande in den, den var ju ny då"

Gjorde allt för att bli av med henne till slut för hon vägrade sluta tjata, fast vi hade fixat problemet kostnadsfritt och på ca 10 min.

HERRE GUD ! ! ! !

Vad i helvete ! ! !

Jag blir så förbannad
Kan folk inte hålla fingrarna i styr eller kan de inte skaffa sig ett hederligt arbete som alla andra och köpa saker.

Hade nyss en stöld i affären.
Två polacker trodde min chef, eller från något baltland.

Chefen stod och pratade med 2 kunder ca en meter ifrån dem och jag stod med ryggen åt dem och pratade med en annan kund.
Och när jag är klar med min kund frågar min chef mig om jag har flyttat på minneskortena.
Och mitt svar vart nej.

Då har de tagit två spjut (två pinnar som hänger i en hylla) med minnskort.
Några av de största vi har och dyraste.

Och som tur var eller ja hur man nu ska se det, så var chfen klar med kunde och gick förbi dem och då gick de ut.
Annars kanske de har roffat åt sig mer än det de fick med sig.

Chefen ringde polisen och tog sen på sig jackan och tog ett varv på stan men hittade dem inte, tyvärr.

Blir så JÄVLA förbannad på sådant här.
Så in i helvete med.
För fan skaffa ett jobb.

Tur är att det sällan händer oss men detta är inte första gången det har hänt när jag har jobbat.

En annan gång stod jag & höll på med mobilservicar som skulle skickas till verkstaden.
Låg ca 4-5 st på disken och då kom 2 st utländska killar in och började fråga om batterier som var bakom kassan.
Jag vänder ryggen åt dem och visar batterierna, men fattade inte riktigt vad de menade.
Sen när de hade gått var mobilerna borta.

Då har de snott 4-5 st trasiga mobiler som tillhör kunder.

Blir vansinig.
Helvete, vill bara slå de jävlarna.

Inget ont om personer med utländsk bakgrund, men båda gångerna har det varit personer med utländsk bakgrund.
Åk hem till erat land och stjäl i stället, kom inte hit och förstör.
Jag skulle fan inte åka till ett land och sen åka runt i städer och stjäla.
Tro inte att jag har något emot personer med utländsk bakgrund, många av våra mest trogna kunder har utländsk bakgrund och en hel del är de trevligaste kunderna med.
Har även vänner med utländsk bakgrund.

Blir bara så förbannad.

Guldkorn

Fan börjar bli dålig på att skriva negativa saker, för nu kommer ett såkallat Guldkorn.
Just ordet guldkorn har jag som uttryck när en kund har gjort min dag.
Sagt något eller gjort något som får mig att må riktigt bra.
Hade nyss en sådan kund.
Hela berättelsen kommer vara lite invecklad men försök att häng med.

Kunden kom in och sa att han hade 2 abbonemang, ett hos Comhem & ett hos Canal digital.
Canal digital mottagaren var gammal och tog inte kortet påstod han och comhemboxen fann inte alla kanaler.
Detta var deras problem.
Så vi disskuterade fram och tillbaka på vilket som var den bästa och smidigaste lösningen.

Vi kom fram till att när det gällde Canal digital att det var bättre för han, eftersom han ville ha en box idag, att ringa och säga upp Canal digital och köpa ett nytt hos mig.
Då fick han mottageran på en gång, men tyvärr en ny startavgift och betala dubbelt i 3 månader, men han gick med på det.
För han ville ha tvkanaler just idag.
Och Comhem skulle han ringa kundsupporten så skulle de kolla så kortet var okej osv.

Så jag ringde och kollade om hans Canal digital abbonemang var obundet, vilket det var så vi sa upp det och tecknade ett nytt.
Kunden gick hem glad.

Sen kom han tillbaka ca 20 min innan stängning och berättade att han hade ingen parabol och att han inte fick sätta upp en heller för fastighetsskötaren.
Då har kunden haft Canal digital, utan parabol och betalat varje månad för något han inte hade.
Tyvärr visste han inte bättre men men...
Så jag fick ringa och säga upp det abbonemanget jag tecknade idag, riva avtalspapprena osv.

Då berättade han att han hade ringt Comhem och beställt tvpaketat Large, men då fick han vänta 3 dagar på boxen och det ville han inte.
Då fick jag återigen ringa och ordna så att det abbongemanget han fixat hos Comhem makulerades och teckna ett nytt i butiken så han fick en box med sig hem på en gång.

Med andra ord hade vi stått och pratat kanske 30-40 min sammanlagt under dagen, jag hade ringt 4-5 samtal till operatörerna för att få en nöjd kund.
Och till slut blev han det.
Och så sa han till min kollega:
-"Vilken duktig personal ni har, verkligen."
Och det märktes så väl på han att han menade detta.
Och mitt svar var självklart.
-"Tack så mycket. Sällan man får höra men detta gjorde min dag.Tack"
Och som svar fick jag:
-"Sällan man säger, iaf jag, men du är verkligen duktig och tack för allt."

Och detta är verkligen ett guldkorn.
Visst fick lägga ner mycket tid på denna personen och hade han inte varit så trevlig som han var så hade jag blivit galen på denna människan.
Eftersom han hade betalat för något han inte hade hos Canal Digital, han krånglade fram och tillbaka och kunde inte något om detta.
Men eftersom han var så trevlig så gjorde det mig inget.

Tyvärr fick allt ett litet dåligt slut.
Glömde slå in boxen och abbonemangs artikelnr och ge han ett kvitto och när de hade gått så slog jag in det och gick -40kr på affären för boxen kostade pengar och inte 1 kr som jag trodde.
Men men det bjuder jag på, speciellt för en sådan kund.

Abonnemang & lånetelefoner

Har en del funderingar kring hur folk tänker angående mobiler, lånetelefoner och abonnemang.

Detta med lånetelefoner.
Stod och disskuterade med en kollega om detta herromdagen efter att en "kund" hade kommit in och frågat efter en lånetelefon.
Han hade köpt sin telefon hos ett annat företag i stan men de hade inga lånetelefoner att låna ut.
Så han kom till oss och undrade hur vi gjorde.
Och svaret vart:
-"Vi har ca 3-4 st lånetelefoner men alla är utlånade för tillfället, men hade vi haft en inne så hade du kunnat lämna in den här och fått låna den, men du skulle få betala frakten till och från verkstaden"
Och så började han snacka om att det var dåligt att vi inte hade lånemobiler osv.

För det första varför kommer han med sin mobil som inte ens är köpt hos oss och börjar "bitcha" om detta hos oss?
För det andra, vi har inget krav eller hur man ska uttrycka sig, att låna ut mobiler när kunders är på service.
Vi kan inte rå för att tillverkaren inte kan göra bra mobiltelefoner.
Inte heller hur kunder hanterara sina telefoner eller inte förstår sig på dem.
Och vart ska vi få tag på lånetelefoner?
De vi har är gamla mobiler som kunder har gett till oss tex.
Det är inte så att vi kan gå ner till lagret, ge ut en NY telefon och ha som lånetelefon för kunderna är inte rädda om lånetelefoner för fem öre.

Då sa min kollega en smart sak:
-"Om din tv går sönder så får du inte en låna tv tex eller om kameran går sönder"

Varför ska mobiltelefoner vara så speciellt.
Kolla runt med vänner/familj/bekanta om de har en lur att låna ut någon vecka.
Eller använd din gamla om den nu inte är trasig.
För de lurarna vi har är riktigt gamla, funkar sådär osv.
Så sluta fråga om lånemobiler, skaffa fram det själva.
Det är inte vårat problem....

Sen detta att folk tror att man FÅR en mobil om man tar det på abonnemang.
Visst det får man hos operatören 3, men ingen annanstans.
Hos alla andra betalar du extra för mobilen.
Så som tex på abonnemanget Telia till vänner.
Det kostar 69kr i månaden som grundabonnemang men ska du ha en telefon "på köpet" blir det en höjdning på abonnemanget.
Tex: 100kr höjd = 169kr/mån eller 150kr hjöd = 219 kr/mån.
Så egentligen är det en avbetalning.
Det ända du tjänar på att ta abonnemang är att du oftast (inte alltid) får ringa billigare eller något billigare telefon, men inte mycket.

Har haft en hel del kunder som kommer in och går efter om mobilen kostar 1kr i butik eller 150kr i butik och väljer den för 1kr bara för att den kostar 1kr.
Och sen skaffar abonnemang efter abonnemang och sen blir skuldsatta pga av detta.
Snälla ni, tänk efter.
Inget är gratis här i världen, och det gäller mobiltelefoner med.

Kommenter 3

Fick en kommentar å inlägget: "Icke kreditvänlig".

Har lärt mig nu att man gör iordning krediten först, SEN hämtar varan & ordnar och donar.
Inge kul om det är sista tv:en som man ska sälja, packar ner den och pratar garanti osv och allt detta har tagit 20-30 min.
Och sen så går inte kunden igenom kreditkontrollen.

Jag gör alltid kreditkollen först nu, så slipper jag massa extra jobb.

Ett tips till alla er säljare.

Icke kreditvänlig

Åhhhh, kunder.

Kom in en kund som ville lägga en vara på kredit men gick inte igenom av någon anledning.
Vi säljare får inte reda på varför men min chansning var att hon hade för låg inkomst då personen började sitt jobb förra året.
Och då kan det vara så att deklarationsuppgifterna inte har kommit in än och då syns inte den nuvarande inkomsten.

Kunden fick prata med vårat kreditföretag, de disskuterade i ca 5 min men hon fick ingen kredit.
Kunden vart arg och sa att jag tjänar, låt oss säga 17 000kr i månaden och jag får inte kredit.
Jag har kredit hos andra företag som jag inte ens använder.

Och mitt svar var:
-"Det är inte vi i butik som bestämmer och lånar ut pengar utan det är kreditföretaget. Och det kan vara så att eftersom du började jobba förra året så syns inte det i systemet förens nästa deklaration kommer in."

Kund, allmänt dryg:
-"Ja men kan de inte kolla upp något mer då, så jag får kredit eller liknande? Plus att jag har ett presentkort med på 700kr och nu är det ju helt värdelöst ju."

Jag:
-"Nej, när det gäller presentkortet så gäller det i 10 år så det kan du ha kvar. Och detta med krediten kan inte jag ändra utan det är kreditbolaget som bestämmer tyvärr."

Kund:
-"Ja men det hjälper ju inte mig. Jag vill ha den där varan, NU. Jag behöver inget annat här inne just nu. Jag får väl gå till någon annan butik som är mer tillmötesgående"

Jag höll upp dörren för henne och sa tack och hej, men inte ett ord ifrån henne.
Sen gick hon.

Men fatta, inte vi i butik som bestämmer om du är kreditvänlig eller inte.
Och går du till någon annan butik lär de säga samma sak.
DU GÅR INTE IGENOM KREDITPRÖVNINGEN
Finns något som heter spara pengar med....
Hatar otrevlig kunder

RSS 2.0