Icke kreditvänlig

Åhhhh, kunder.

Kom in en kund som ville lägga en vara på kredit men gick inte igenom av någon anledning.
Vi säljare får inte reda på varför men min chansning var att hon hade för låg inkomst då personen började sitt jobb förra året.
Och då kan det vara så att deklarationsuppgifterna inte har kommit in än och då syns inte den nuvarande inkomsten.

Kunden fick prata med vårat kreditföretag, de disskuterade i ca 5 min men hon fick ingen kredit.
Kunden vart arg och sa att jag tjänar, låt oss säga 17 000kr i månaden och jag får inte kredit.
Jag har kredit hos andra företag som jag inte ens använder.

Och mitt svar var:
-"Det är inte vi i butik som bestämmer och lånar ut pengar utan det är kreditföretaget. Och det kan vara så att eftersom du började jobba förra året så syns inte det i systemet förens nästa deklaration kommer in."

Kund, allmänt dryg:
-"Ja men kan de inte kolla upp något mer då, så jag får kredit eller liknande? Plus att jag har ett presentkort med på 700kr och nu är det ju helt värdelöst ju."

Jag:
-"Nej, när det gäller presentkortet så gäller det i 10 år så det kan du ha kvar. Och detta med krediten kan inte jag ändra utan det är kreditbolaget som bestämmer tyvärr."

Kund:
-"Ja men det hjälper ju inte mig. Jag vill ha den där varan, NU. Jag behöver inget annat här inne just nu. Jag får väl gå till någon annan butik som är mer tillmötesgående"

Jag höll upp dörren för henne och sa tack och hej, men inte ett ord ifrån henne.
Sen gick hon.

Men fatta, inte vi i butik som bestämmer om du är kreditvänlig eller inte.
Och går du till någon annan butik lär de säga samma sak.
DU GÅR INTE IGENOM KREDITPRÖVNINGEN
Finns något som heter spara pengar med....
Hatar otrevlig kunder

Kommentarer
Postat av: Anders

Så är det ju tyvärr, det värsta jag varit med om var min första kreditkund. Hade plockat ihop allting (TV, hemmabio, letat rätt kablar och allt sådant) och kunden sa ingenting om kredit förrens jag letat på alltihopa. Gissa om det gick igenom? Nej du. Fick då stå och vänta på att kunden skulle förstå att dem hade för dålig inkomst för att få krediten. Tog MINST 10 minuter, fick "Kasta ut dom snarast, dom verkar inte förstå någonting!" som kommentar av kreditkillen när jag fick tillbaka telefonen.

2009-02-04 @ 19:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0