Positivt?

Hej!

Läste precis ett kommentar av Anders, från inlägget "Svenskar dåliga på att pruta"
Förstår dig, man har massa skräckhistorier man vill berätta, men sällan vågar.
Denna blogg är väldigt vågad och kanske riskerar jag mitt jobb om de kommer på mig.
Men någonstans måste jag få ur mig allt.
Visst kan prat med kollegor om allt, men det räcker inte.
Måste få ut det till "Vanlig folk", så det förstår vilken press vi har på oss och vad vi står ut med.

Nu det senaste, mot eran förvåning, har jag inget att klaga på.
Förutom att folk fortsätter att pruta i dess dåliga tider.
Vi kommer höja priset upp till 20-25% på vissa varor pga krisen i världen, lågkonjuktur, pga valutahandeln.
Och vi kommer inte kunna skicka med minneskort, väskor & scartkablar pga av det.
Leverantörer tillverkar saker i andra länder som man sen köper och detta förändrar priset.
Och tyvärr tror inte jag att "folk" kommer att förstå detta.
Synd att säga, men världen i övrigt förändras i dessa tider och som en kund sa idag.
"Det borde vara åt andra hållet"
Håller med till en viss del.
Lägenheter/fastigheter sjunker priserna på, men som sagt var förändras valutahandeln så förändras priserna med tyvärr för konsumenten, iaf i teknikbranschen.
Tråkigt tycker jag, men så är det just nu och det måste man accepter tyvärr.

Var en kunde idag som kom in och frågade:
"Ärligt, ska man vänta på LED-tekniken eller ska man köpa idag"
Vad ska man säga.
Vill du ha bätte bild, visst vänta, men vill du ha ett bra pris på en bra tv idag, köp nu.
Eftersom mellan-dags- rean (iaf hos oss) ligger kvar några dagar till.
LED- tekniken kostar skjortan idag.
Ta tex Philips 42PFL9803 kostar runt 28000 kr med LED- teknik just nu
Eisa vinnar, för de som vet vad det betyder, och ni som inte vet kolla upp det FFS.
Det är pga att den har jättebra svärta, bra kontrast osv.
Läs bara recentioner på pricerunner, en av många:

"Vi har samlat och analyserat 10 experttester och 9 användarrecensioner från internationella webbplatser och tidskrifter. Experter ger denna produkt betyget 83/100 och användare 92/100. Genomsnittligt testdatum är 2008-10-26. Vi har jämfört dessa tester med 158797 tester från andra TV. alaScore™ för denna produkt är 95/100 = Utmärkt. Senast uppdaterad: 2009-01-23."

Eller

"Philips toppmodell kan på flera sätt sägas kombinera det bästa från plasma och LCD i en och samma skärm. Den avancerade LED-bakgrundsbelysningen ger en suverän svärta som övergår allt vi sett hittills, samtidigt som den bevarar ljusstyrkan. Det ger en kontrast med en enorm spännvidd och en bild som formligen sjuder av liv."

Välj själv, det är en kanon tv, men LED- teknikens problem idag livslängden, vilket de försöker föbättra.
Vilket de kommer att göra med tiden, men frågan är hur lång tid kommer det att ta?
Det är bara att vänta och se.

Men som jag sa tidigare, har inte mycket att klaga på just nu.
Har fått många komplimanger, vilket är sällsynt i denna branschen.
Har fått 16 kr i dricks de senaste 2 veckorna, vilket är mycket, iaf enligt mig.
Har inte fått så mycket i "dricks" tidigare, kanske 20 kr på 1,5 år.
Fått 2 komplimanger om att jag är ärlig när det gäller produkterna plus några andra om inte är relevanta här.
Ta tex en kund som jag sålde en tv till:

Han skulle ha en tv och sett den i ett reklamblad.
Självklart var det en första-side-produkt och de som jobbar i branschen vet att det är skitprodukter OFTAST, inte alltid men oftast.
Sa till kunden att denna tv är inge bra, du får mycket mer om du lägger till en 1000-lapp.
Med andra ord:
2 scart konatker, vs 1 st.
Bättre bild, svärta & kontrast m.m
Och du kommer bli mycket nöjdare
Vilket han blev med.

Sen kom denna kunden in idag och sa:

Du var så ärlig sist, du sålde mig en tv och nu kommer jag in med en kompis som vill köpa dator pga att du var så ärlig sist.
Annars hade de kanske köpt en via internet som var mycket billigare än hos oss, men han fick bra/ärlig infon hos oss/mig sist så han ville rekommendera oss.
Vilker är jätteviktigt i en liten stad som våran.

Han kompis köpte en dator av oss och han gjorde min dag.
Vet att denna bloggen är för att klaga mest, men ibland kommer det guldkorn som man bara måsta skriva om.
Dessa personer gör ens dag.
Spelar ingen roll om man får 1 kr i dricks eller 30 kr, bara den uppskatteningen att man får något för det där lilla extra som man gör för dem, som de sällan förstår, gör så mycket.
Och en såda kommentar som:

"Vad du är ärlig och rak"
"Jag litar på vad du säger"
"Du är så trevlig och snäll, sällan man stöter på sådan säljare"
Osv...
Gör så mycket, det gör ens dag, men sällan "folk" förstår det.

Ha en bra kväll alla läsare och uppskattar alla kommentarera jag får.
Om ni vill att jag tar upp något ämne så kommentera bara.
Bjuder på stavfel osv, har tagit mig något glas efter jobbet.
Som sagt var ha det bra hej.

Kommentarer
Postat av: DrZendebad

Intressant o kula kommentarer om folks inkompetens. Min erfarehet ær dock att man træffar på en del 18åriga fjunisar sob jobbar som sæljare på stora el-kjedjor helt utan elektronik/datakunskap. De førstår det som står på specsen till produkten o hur dom ska pracka på oskyldiga kunder en helt onødig førsækring... Men inte mer ;) it goes both ways

2009-01-24 @ 01:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0