Garanti & Reklamationsrätt

Tänkte ta ett inlägg om garanti & reklamtionsrätten eftersom folk uppenbarligen inte kan ett skit om detta.
Detta är ett par exempel på vad kunder tror att den innebär:

1. Garanti täcker saker som man själv har gjort så som: Vattenskada, krossad display eller tappat tv:en i golvet
FEL
Garantin täcker funktionsfel/fabrikasfel. Fel som du inte själv kan rå för och som har funnits där från början.

2. Garantin är 2 år
FEL

Enligt lag har du bara 6 månaders garanti, men teknikbransch & förmodligen andra branscher med har kommit överens om att det är 1 år.
Om du nu inte erbjuds en förlängs garanti och betalar för den.
Sen finns det vissa märken som har längre garanti så som Grundig har 2 år och Koss har livstidsgaranti på sina hörlurar.

3. Om varan går sönder under garantitiden får man en ny vara på en gång
FEL
Tillverkaren har 2-3 gånger på sig att försöka reparera produkten och lyckas de inte så kan man reklamera och kanske få en ny produkt.

4. Garanti är samma sak som en försäkring
FEL
På en garanti har du ingen självrisk & inget avskrivningsvärde som du har på en försäkring.
Och på en garanti är det försäljaren eller en serviceverkstad som ska bevisa att det är DU som har gjort något fel med produkten, inte tvärtom.

Kunden har rätt att komma in i en butik och klaga på en produkt och få ut sina rättigheter tycker jag, men folk är så okunniga.
Ska man gå in i en affär och klaga på en produkt, kolla upp fakta först och stå inte och påstå att det är 2 års garanti, för det är det inte.
Och spela för fan inte förvånad om du inte får en ny mobil när du har badat med den.
KOLLA UPP FAKTA, innan ni ger er på oss säljare.
Vi kan detta pga våra jobb.
Vi måste kunna detta för att få sälja produkterna.
En hel del är till och med utbildade garanti/försäkrings försäljare.

Sen reklamtionsrätten har man i 3 år, men folk blandar ihop den med garantin.
På en garanti som jag nämde tidigare så ska verkstaden eller försäljaren påvisa att det har varit yttre åverkan på produkten som det så fint heter.
Om man ska reklamera en produkt ska kunden påvisa att felet har funnits där enda sedan köpet.
Vilket kan vara förbannat svårt.

Folk tror de kan mycket om sina rättigheter i handeln, men det kan de inte.
Snälla rara läs på lite innan ni går till angrepp mot oss.

Sen ett tips:
Går varan sönder inom en vecka så kom in med produkten för då får man en ny.
Gäller inte alla tillverkare, en del har ingen DOA tid, en del har 14 dagar & en del har 1 månad.
Kommer ni i 8 dagar senare så måste den på lagning.
Är den dålig från början & ni kommer in INNAN 7 dagar är det en DOA.
DOA= Dead On Arrival
På svenska= Död vid leverans
Sonyericsson har 7 dagar bland annat.
Rätt sur jag vet men så är det.
Så kom in på en gång, så slipper vi er när ni är sura som fan för att den måste in på service efter så kort tid.

Tack för mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0