Så här är det

Hej!

Denna bloggen kanske låter väldigt aggressiv och hård mot kunder, men folk är idioter.
Inte alla, långt i från men väldigt många.
Folk är inte intresserade av teknik.
De vill bara ha saker som ska fungera på en gång utan att de ens behöver kunna ett skit.
Men så fungerar inte dagens teknik.
DU måste ha lite intresse för att förstå dig på alla finnesser en mobil, kamera eller mp3-spelare har som exempel.

Ta detta som exempel:
Sålde en trådlös hemtelefon till en äldre herre och det kan jag förstå att han inte förstår så mycket mer än hur man svarar och ringer.
Men han hade med sig sin son som var i ca 50 års ålder, men som dock verkar lite efterbliven elle liknande.
Efter ca 1 vecka kom de tillbaka med den och påstod att den inte fungerade.
Jag pluggade in telefonen och den fungerade alldeles utmärkt.
Då hade de stängt av telefonen på avstägningknappen.
Okej det kan hända vem som helst tänkte jag.

Sen kom de tillbaka efter 1 månad och då ville de att jag skulle lägga in ca 20 nummer i telefonboken.
Det är inte mitt jobb, det ska kunder själva lista ut hur man göra via en INSTRUKTIONSBOK men gjorde det åt dem.
Måste bara tillägga:
Instruktionsböcker är till för att läsas om man inte klarar av saker, eller så finns det support hos företaget som tillverkade produkten som kan hjälpa till, men det har tydligen kunder missat.

Sen kom de tillbaka idag igen, ca 3 månader efter köpet.
Och jag kände igen dem på en gång och försökte smita undan så jag slapp dem, men hann inte undan.
Vet att man inte ska göra så men ibland blir man bara så trött på vissa kunder.

Problemet idag var att det hade kommit upp en 1:a i fönstret, men när de kom till butiken stod det bara "basenhet" eftersom den sökte efter den konstant.
Då hade gubben bara kommit åt siffran 1 på luren.
Men snälla lilla du, tryck på lägga på knappen så försvinner den.
Men eftersom de redan var i butiken så hade de med sig mer nr som de ville ha inlagda i telefonboken (av en slump eller hur?)




Sen hade jag en kund som skulle ha en mini-pc.
Tjejen var i 16-17 år gammal och hon hade med sig sin pojkvän och pappa.
Pappan skulle betala och killen skulle se till så hon fick en bra dator.
Då visar jag 3 minipc:erna vi hade inne just då och hon fastnade för 2 av dem.
Då förklarar jag skillnaderna mellan dem.

Dator 1:
Har mer i minne (2Gb)då det ligger Vista i den men har mindre hårddisk.
Och den har ett "skal" som känns som om det har mer kvalitet i det.
Plus att det var en Hp-dator

Dator 2:
Har mindre i minne (1Gb) pga att den har XP i sig men mer i hårddisk.
Och detta var en LG dator

Och när jag nämer att den ena har mer i hårddisk ser denna tjejen helt förvirrad ut och vänder sig sakta mot sin kille och viskar
"Vad är en hårddisk"
Hon fick svaret på ett bra sätt från sin kille som insåg hur dumt detta lät:
"Det är där vi har filmer & musik"
Och då gick det upp ett ljus för henne.

Jag fick allvarligt försöka att hålla mig för skratt.
Och jag vet att folk kan lite om datorer, vad minne är, processor & grafikkort osv
Det begär jag inte av folk att de ska kunna, men en hårddisk vet ALLA vad det är.
Till & med äldre damer och herrar vet vad det är, iaf av mina erfarenheter.

Ja det finns folk till allt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0