Svenska dåliga på att pruta?

Folk säger att det inte ligger i en svensk natur att pruta.
Att vi har svårt för det & att det känns oförskämt att göra det.
Utomlands är det mer okej men i Sverige är det inte det.
Personligen har jag aldrig prutat på mjölk-litern på Konsum eller vindrutetorkarna på Biltema.
Förutom när det kommer till elektronik & teknik då jävlar ska det prutas.
Allt från att man ska skicka med minneskort till kameran de köper eller en ny scart sladd till den nya tv.
Antingen ska man skicka med saker eller sänka priset.
Och det är allt från 100kr till 1500kr på en tv.
Folk måste fatta att vi tjänar inte mycket pengar på en tv tex.
Bara för att en vara kostar 10 000kr så tjänar inte vi 10 000 kr på varan, utan kanske 1500kr och då är det riktigt bra.
Normalt ligger det på allt från 800kr till 0kr om det är en rea eller kampanjprodukt.
Visst till trevlig kunder gör man det mer än gärna men man blir inte speciellt sugen på att skicka med något eller sätta ner priset till någon som säger:

"Det där skickar du med"
"Det där SKA jag ha med i köpet"
"Jag köper den om jag får det till det där priset"

osv

Där emot är kunden trevlig och ber snällt eller inte ber alls om det och köper mycket saker, eller tillbehör till sin produkt så ger man mer än gärna lite rabatt, iaf jag.

Det värsta jag har varit med om hittills är en gubbe som prutade på att paket AA batterier som kostade ca 39 kr.
Och visst jag gav han 10 kr rabatt, men snäll du.
Har du inte råd med 10 kr, då ska du fan inte heller köpa något.
Det var det mest snålaste & sniknaste jag har varit med om.
Fick nästan hålla mig för skratt.

Folk är inte kloka

Folk prutar som galningar i teknikbutiker, det är ett faktum

Kommentarer
Postat av: Anders

Jobbar också inom en stor elektronikkedja och ibland undrar man vad folk tänker med. Finns en hel del skräckhistorier som man träffat på själv.



Fortsätt i samma stil, känner igen det precis!

2009-01-22 @ 18:38:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0