Är du från stenåldern?
Folk slutar aldrig att förvåna mig.
Kom in en dam idag som kan ha varit i 50 års ålder, sliten med grått hår flåtigt (flötigt) hår och ser ut som ett troll i princip och är norsk.
Hon kom in och frågade om vi hade minidisk-spelare och det hade vi inte och sa att det är mp3- spelare som gäller nu.
Och hon visste inte vad det var så jag förklarade, men hon fattade inte ändå.
-"Måste man ha dator då?"
-"Är det som pyttesmå cd-skivor man stoppar in i den då?"
Osv
Men till slut började hon fatta vad det var, men hon var fortfarande upphängd på minidiskar.
-"Finns inte det mer? Men de var kortlivade då?" bla bla bla
Hon fortsatte och prata gick inte få stopp på människan.
Sen gick vi ner till radioavdelningen och hon pratade på och frågade om dem med och var överraskad att de hade bandspelare, cd och radio i dem.
HALLÅ????
Vart har du varit de senaste 5-10 åren?
Och hon malde på, och jag tröttnade så försökte av sluta samtalet med henne men det gick inte och sen forsatte det bort till tv- väggen.
"Åh gud va flott, är Panasonic bäst?"
Och svarade att Panasonic är riktigt bra på plasma tv.
Och det visste hon inte vad det var heller.
-"Menar du att de är så här fyrkantiga då om det är plasma"
ÅÅÅÅHHHHH skjut mig.
Hon gick aldrig, och när man försökt avsluta och smita iväg började munnen gå igen.
Folk fattar inte när de ska sluta prata, hade massa annat att göra.
Och snälla öppna ögon och öron så kanske du kan lära dig lite och inte leva i stenåldern.
Till slut köpte hon en engångskamera för typ 50 spänn, men fattade inte ens hur man skulle använda den så fick visa det med och sen till slut gick hon.
Och fan va skönt det var.
Kom in en dam idag som kan ha varit i 50 års ålder, sliten med grått hår flåtigt (flötigt) hår och ser ut som ett troll i princip och är norsk.
Hon kom in och frågade om vi hade minidisk-spelare och det hade vi inte och sa att det är mp3- spelare som gäller nu.
Och hon visste inte vad det var så jag förklarade, men hon fattade inte ändå.
-"Måste man ha dator då?"
-"Är det som pyttesmå cd-skivor man stoppar in i den då?"
Osv
Men till slut började hon fatta vad det var, men hon var fortfarande upphängd på minidiskar.
-"Finns inte det mer? Men de var kortlivade då?" bla bla bla
Hon fortsatte och prata gick inte få stopp på människan.
Sen gick vi ner till radioavdelningen och hon pratade på och frågade om dem med och var överraskad att de hade bandspelare, cd och radio i dem.
HALLÅ????
Vart har du varit de senaste 5-10 åren?
Och hon malde på, och jag tröttnade så försökte av sluta samtalet med henne men det gick inte och sen forsatte det bort till tv- väggen.
"Åh gud va flott, är Panasonic bäst?"
Och svarade att Panasonic är riktigt bra på plasma tv.
Och det visste hon inte vad det var heller.
-"Menar du att de är så här fyrkantiga då om det är plasma"
ÅÅÅÅHHHHH skjut mig.
Hon gick aldrig, och när man försökt avsluta och smita iväg började munnen gå igen.
Folk fattar inte när de ska sluta prata, hade massa annat att göra.
Och snälla öppna ögon och öron så kanske du kan lära dig lite och inte leva i stenåldern.
Till slut köpte hon en engångskamera för typ 50 spänn, men fattade inte ens hur man skulle använda den så fick visa det med och sen till slut gick hon.
Och fan va skönt det var.
Beröm
Kan tilläggas med att en kund som handlade hos oss sa:
"Ta inte detta som kritik, men det här stället har blivit så mycket bättre än det var för några år sedan"
Hur kan man ta det som kritik.
Skitbra att folk tycker att vi gör bättre ifrån oss :D
Sen när jag var och handlade efter jobbet kom en liten pojke på ca 11 år och tackade så mycket för hjälpen.
Jag ordnade så att allt som fanns på hans gamla minneskort kom över till hans nya när han köpte en mobil hos oss.
Väldigt väluppfostrad pojken.
Och att jag hjälpte han med detta, det hände för ca 3 månader & han kom ihåg mig efter så lång tid.
Minns han ifs och hans föräldrar, väldigt trevligt folk :D
Plus att han ringde dagen efter och tackade via telefon.
Sen har jag personligen fått massa beröm det senaste och det känns skönt.
Har som sagt var massa bra kunder med men det blir inte lika bra läsning antar jag.
Därför jag riktar in mig mer på idioterna...
"Ta inte detta som kritik, men det här stället har blivit så mycket bättre än det var för några år sedan"
Hur kan man ta det som kritik.
Skitbra att folk tycker att vi gör bättre ifrån oss :D
Sen när jag var och handlade efter jobbet kom en liten pojke på ca 11 år och tackade så mycket för hjälpen.
Jag ordnade så att allt som fanns på hans gamla minneskort kom över till hans nya när han köpte en mobil hos oss.
Väldigt väluppfostrad pojken.
Och att jag hjälpte han med detta, det hände för ca 3 månader & han kom ihåg mig efter så lång tid.
Minns han ifs och hans föräldrar, väldigt trevligt folk :D
Plus att han ringde dagen efter och tackade via telefon.
Sen har jag personligen fått massa beröm det senaste och det känns skönt.
Har som sagt var massa bra kunder med men det blir inte lika bra läsning antar jag.
Därför jag riktar in mig mer på idioterna...
Religiös gubbjävel
Jag & en kollega jobbade herromdagen och en äldre herre kom in, kanske i 50-60 års åldern.
Han kommer in med en gammal videokamera, stor som ett hus och frågar om vi skulle kunna ställa in tid och datum på den.
Kollegan tog emot han och fixade och donade, men sen såg jag att det inte gick så bra så lade mig i.
Det kunden sa att denna har jag köpt för DYRA pengar här hos er så detta SKA ni ordna åt mig.
Hmm, ja kanske för 10-15 år sedan ja...
Kollade på kameran och fixade och donade, men knapparna för tid och datum klickade inte.
Precis som om de vore utslitna.
En del knappar klickade på den men inte dem.
Letade på nätet efter en bruksanvisning men fann tyvärr ingen gratis, utan en del man kunde köpa osv.
Vi bytte batteri i kameran som skulle vara till tid och datumet, men det hjälpte inte heller.
Tvyärr lyckades vi inte med det men vi misstänkte att knapparna var utslitna med.
Under tiden vi håller på att fixa och dona med denna uråldriga hi8-kameran så säger kunden:
-"Jag citerar bibeln, den som söker han finner"
Varken jag eller min kollega är ett fan av religion eller religiösa personer bara kände hur det kokade i oss.
Mina tankar var:
"Ja precis gubbjävel, leta reda på instruktionsboken och ta reda på det själv eller SÖK och försök själv"
Och precis så tänkte kollegan med, sa han efter att mannen hade gått.
Innan han gick så sa han också:
"Jaha och du heter *PIP*, som det står på din namnskylt. Och vad heter du då, sa han till kollagen."
Och han sa sitt namn, och sen synade han oss upp och ner och bara tittade nervärderande på oss.
Precis som om han skulle lägga namnen på minnet och sprida rykten om oss och vårat företag.
Och sen gick han.
Hela hans attityd var dryg och nervärderande, en riktig jävla gubbjävel.
Han kommer in med en gammal videokamera, stor som ett hus och frågar om vi skulle kunna ställa in tid och datum på den.
Kollegan tog emot han och fixade och donade, men sen såg jag att det inte gick så bra så lade mig i.
Det kunden sa att denna har jag köpt för DYRA pengar här hos er så detta SKA ni ordna åt mig.
Hmm, ja kanske för 10-15 år sedan ja...
Kollade på kameran och fixade och donade, men knapparna för tid och datum klickade inte.
Precis som om de vore utslitna.
En del knappar klickade på den men inte dem.
Letade på nätet efter en bruksanvisning men fann tyvärr ingen gratis, utan en del man kunde köpa osv.
Vi bytte batteri i kameran som skulle vara till tid och datumet, men det hjälpte inte heller.
Tvyärr lyckades vi inte med det men vi misstänkte att knapparna var utslitna med.
Under tiden vi håller på att fixa och dona med denna uråldriga hi8-kameran så säger kunden:
-"Jag citerar bibeln, den som söker han finner"
Varken jag eller min kollega är ett fan av religion eller religiösa personer bara kände hur det kokade i oss.
Mina tankar var:
"Ja precis gubbjävel, leta reda på instruktionsboken och ta reda på det själv eller SÖK och försök själv"
Och precis så tänkte kollegan med, sa han efter att mannen hade gått.
Innan han gick så sa han också:
"Jaha och du heter *PIP*, som det står på din namnskylt. Och vad heter du då, sa han till kollagen."
Och han sa sitt namn, och sen synade han oss upp och ner och bara tittade nervärderande på oss.
Precis som om han skulle lägga namnen på minnet och sprida rykten om oss och vårat företag.
Och sen gick han.
Hela hans attityd var dryg och nervärderande, en riktig jävla gubbjävel.
Kameraverkstad
Denna verkstaden har normalt sett en av de bästa servicarna tycker jag.
De gör mycket på "Good Will" som det heter.
Saker som inte täcks av garantin så som rengöring av kameran.
De har de fixat till kunder ändå, gratis.
Och har man frågot så är det korta köer och bra personal, normalt sett.
Men inte idag, eftersom detta inte var min dag....
Vi hade en kamera som hade gått sönder under DOA- tiden.
Förtydligar DOA igen.
DOA= Dead on arrivel
Om en produkt är trasig inom en viss tid så får man en ny.
Detta kameramärke hade inom 30 dagar.
Vi skickade in kameran, komplett som man ska och inom de 30 dagarna.
Fick tillbaka den idag och upptäcker att denna kameran är inte utbytt utan bara lagad, såg det på serienummret.
Ringde upp dem och frågade varför de inte hade bytt ut den.
Hon tittade på servicen via hennes dator och vi pratar om det så säger hon:
"Men vad är problemet, den är ju lagad nu"
Och hon fick som svar:
"Ja det är den men vi kan inte sälja en kamera till fullpris om den är lagad en gång"
Men hon gav sig inte och sa att nu har det gått över DOA-tiden så nu gick inget att göra.
Orkade inte stri med henne så sket i det, men sen satte det sig och gnagde på mig.
Va fan det är ju de som har gjort fel.
Varför ska vi betala för det?
Vi hade följt alla regler rätt men vi fick inte som vi skulle.
Mailade till dem och förklarade saken och fick ett mail tillbaka.
"Vet inte hur era avtal ser ut, så därför detta svar, tyvärr. Men skicka in den igen ska vi fixa till det snyggt."
Så får se om de gör rätt denna gången.
De gör mycket på "Good Will" som det heter.
Saker som inte täcks av garantin så som rengöring av kameran.
De har de fixat till kunder ändå, gratis.
Och har man frågot så är det korta köer och bra personal, normalt sett.
Men inte idag, eftersom detta inte var min dag....
Vi hade en kamera som hade gått sönder under DOA- tiden.
Förtydligar DOA igen.
DOA= Dead on arrivel
Om en produkt är trasig inom en viss tid så får man en ny.
Detta kameramärke hade inom 30 dagar.
Vi skickade in kameran, komplett som man ska och inom de 30 dagarna.
Fick tillbaka den idag och upptäcker att denna kameran är inte utbytt utan bara lagad, såg det på serienummret.
Ringde upp dem och frågade varför de inte hade bytt ut den.
Hon tittade på servicen via hennes dator och vi pratar om det så säger hon:
"Men vad är problemet, den är ju lagad nu"
Och hon fick som svar:
"Ja det är den men vi kan inte sälja en kamera till fullpris om den är lagad en gång"
Men hon gav sig inte och sa att nu har det gått över DOA-tiden så nu gick inget att göra.
Orkade inte stri med henne så sket i det, men sen satte det sig och gnagde på mig.
Va fan det är ju de som har gjort fel.
Varför ska vi betala för det?
Vi hade följt alla regler rätt men vi fick inte som vi skulle.
Mailade till dem och förklarade saken och fick ett mail tillbaka.
"Vet inte hur era avtal ser ut, så därför detta svar, tyvärr. Men skicka in den igen ska vi fixa till det snyggt."
Så får se om de gör rätt denna gången.
Mobilverkstad i ett nötskal
Har inte skrivit på ett tag nu men haft mycket att göra och tyvärr inte haft så mycket att klaga på.
Men idag har inte varit min dag, varken på jobbet eller privat.
En kund lämnade in sin mobil pga att batteriluckans hakar hade gått sönder och ville ha den lagad och vill betala för det.
Skickar in mobilen och i beskrivningen står det att batteriluckan inte fastnar pga att hakarna är borta.
Synliga fel skriver man också upp för att skydda kunden och oss.
Skydd mot kunden är om det skulle hända någon skada på verkstade eller via transporten tex
Skydd för oss är om kunden kommer och påstår att det inte fanns en repa på skärmen när den skickades in eller liknande.
Och i denna beskrivningen skrev jag: "Lite repig display och batteriluckan är lös pga hakar".
Sen får vi ett kostnadsförslag (KF) på 1600kr ca för byte av display och batterilucka.
Då står jag som ett frågetecken.
Vadå byte av display, ville bara ha bakluckan utbytt mot ett pris, men icke då.
Ringer upp verkstaden och frågar dem om de vet varför vi har fått ett KF på displayen med, men de vet inte direkt.
Deras svar är:
"Ja men som det står i eran beskrining så står det repig display"
Och förklarar att vi MÅSTE skriva upp varje liten skavank på mobilen men vi vill inte ha det åtgärdat.
Men de verkade inte förstå.
Efter ett tag ringer jag upp dem igen och hoppas på en ny person att prata med och det fick jag, men samma sak där.
Men hon föreslår att jag ska maila teknikern.
Och det gjorde jag.
Förklarade för dem att displayen vill vi INTE ha bytt utan bara batteriluckan och att varför vi skrev att den var lite repig var pga att vi måste skriva med alla "skador".
Fick svar senare samma dag och får svaret:
"Eftersom det är yttre åverkan på mobilen så gäller inte garantin. Kostnaden kvarstår"
Men är du dum i huvudet?????
Det är yttre åverkan på bakluckan ja, men inte på displayen.
Displayen har INGET med batteriluckan att göra, FÖR FAN.
Displayen fungerar finfint.
Så svarade så...
"Displayen vill vi INTE ha bytt och jag vet att garanti inte gäller därför vill vi ha ett KF på BARA en ny batterilucka."
Får se om de fattar snart, går i taket snart, de är så jävla tröga på denna verkstaden....
Men idag har inte varit min dag, varken på jobbet eller privat.
En kund lämnade in sin mobil pga att batteriluckans hakar hade gått sönder och ville ha den lagad och vill betala för det.
Skickar in mobilen och i beskrivningen står det att batteriluckan inte fastnar pga att hakarna är borta.
Synliga fel skriver man också upp för att skydda kunden och oss.
Skydd mot kunden är om det skulle hända någon skada på verkstade eller via transporten tex
Skydd för oss är om kunden kommer och påstår att det inte fanns en repa på skärmen när den skickades in eller liknande.
Och i denna beskrivningen skrev jag: "Lite repig display och batteriluckan är lös pga hakar".
Sen får vi ett kostnadsförslag (KF) på 1600kr ca för byte av display och batterilucka.
Då står jag som ett frågetecken.
Vadå byte av display, ville bara ha bakluckan utbytt mot ett pris, men icke då.
Ringer upp verkstaden och frågar dem om de vet varför vi har fått ett KF på displayen med, men de vet inte direkt.
Deras svar är:
"Ja men som det står i eran beskrining så står det repig display"
Och förklarar att vi MÅSTE skriva upp varje liten skavank på mobilen men vi vill inte ha det åtgärdat.
Men de verkade inte förstå.
Efter ett tag ringer jag upp dem igen och hoppas på en ny person att prata med och det fick jag, men samma sak där.
Men hon föreslår att jag ska maila teknikern.
Och det gjorde jag.
Förklarade för dem att displayen vill vi INTE ha bytt utan bara batteriluckan och att varför vi skrev att den var lite repig var pga att vi måste skriva med alla "skador".
Fick svar senare samma dag och får svaret:
"Eftersom det är yttre åverkan på mobilen så gäller inte garantin. Kostnaden kvarstår"
Men är du dum i huvudet?????
Det är yttre åverkan på bakluckan ja, men inte på displayen.
Displayen har INGET med batteriluckan att göra, FÖR FAN.
Displayen fungerar finfint.
Så svarade så...
"Displayen vill vi INTE ha bytt och jag vet att garanti inte gäller därför vill vi ha ett KF på BARA en ny batterilucka."
Får se om de fattar snart, går i taket snart, de är så jävla tröga på denna verkstaden....